Використовуйте можливості вдало

Використовуйте можливості вдало
кві 16, 2021peter

Інтерв’ю з Джоном Ківіненом,  Casino Life Ukraine

Жага до пригод. Ось що вело Джона Ківінена по життю. Знайомтесь: готельєр з Фінляндії, який успішно змінив сферу послуг на гральний бізнес та відкрив не одне казино по всьому світі. Джон з нетерпінням чекає моменту, коли нарешті зможе вивести низку продуктів зі світовим іменем на український ринок, який раніше асоціювався з "неопалюваними кіосками за кожним кутом з півдюжиною ігрових автоматів усередині". Для цього настав слушний момент: У липні минулого року український парламент легалізував азартні ігри в Україні. Джон люб’язно виділив час зі свого щільного графіку, щоб поспілкуватися з нами.

Як ви прийшли в гральний бізнес?

Майже двадцять років я пропрацював в індустрії гостинності. Після завершення  у 1996 році свого першого контракту на посаді генерального менеджера московського готелю Savoy, я довго намагався знайти роботу у готельній сфері. Десь в цей час на мене вийшла досить відома компанія, яка саме займалась відкриттям залів гральних автоматів в Україні та хотіла придбати готель у Криму. Угоду з купівлі готелю укласти так і не вдалося, однак я почав займатися відкриттям гральних залів у Києві. Згодом я отримав підвищення до керівної посади у Eldorado Gaming International – компанії, що у 2000 році оперувала понад шістдесятьма гральними залами в одинадцяти країнах. В деякій мірі я все ще залишаюся готельєром, проте не озираюся назад.

Изображение: Джон Кивинен

Чи є у вас щось на кшталт списку побажань на наступні п’ять років, які б ви могли адресувати ринку азартних ігор в Україні?

Насправді у нашої компанії немає списку чи то вимог, чи то бажань. Ми націлені на зайняття лідируючих позицій в Україні, чим напишемо свою власну історію успіху. До кінця 2022 року ми матимемо шість-сім ліцензій, що дозволить нам розмістити як мінімум півтори тисячі гральних автоматів у залах.

Як би ви порівняли наземний ринок азартних ігор 2021 року з ринком, що існував до 2009 року, зокрема їх розмір?

Новий ринок буде врегульовано краще, ніж раніше. На відміну від законодавства, що діяло до 2009 року, прийнятий закон чіткий і обмежує обсяг та розмір ринку. Ми не побачимо неопалюваних кіосків за кожним кутом з півдюжиною гральних автоматів усередині. Це добре для міста, клієнта, а також зрозуміліше для оператора. Атмосфера в чотирьох та п'ятизіркових готелях покращує та збагачує досвід, який ми можемо подарувати нашим гостям.

Питання прибутковості, що виникає у зв’язку з розміром плати за ліцензії, змусить усіх операторів наполегливо працювати над усіма аспектами бізнесу: від роботи з клієнтами до маркетингу, технічної підтримки, системного менеджменту та контролю за витратами.

Загалом, я не думаю, що розмір нового ринку коли-небудь досягне рівня 2009 року. Однак це могло б стати успіхом для всіх причетних до нього.

Маючи досвід роботи в індустрії гостинності в цілому та готельному бізнесі зокрема, наскільки важливою є робота з клієнтами не лише з точки зору їх залучення, але й утримання?

Робота з клієнтами є найважливішою складовою системи управління наземною мережею гральних залів. Приходячи туди, гравці бажають не тільки пограти у першокласні ігри, отримати високоякісний сервіс, але й виграти. Оскільки оператор не може та ні в якому разі не повинен впливати на вірогідність отримання гравцем виграшу, то ми зосереджуємо свої сили на формуванні у клієнта стійкого відчуття, що про нього піклуються. Більшість клієнтів глибоко зосереджуються на самій грі, тому увага часто повинна бути особливо стриманою та ненав’язливою.

Коли я пішов з індустрії гостинності, мені знадобилося досить багато часу, щоб змиритися з цим фактом, оскільки вона націлена на повне задоволення кожного клієнта. Цього неможливо досягти в однаковій мірі в гральному бізнесі, оскільки багато гравців приходять до залу аби виграти. Чесна та чудова з точки зору якості продукту гра разом з достатньою кількістю уваги – це той виклик, з яким ми постійно стикаємось.

Image: Hotel Opera, Kyiv

Принципи відповідальної гри передбачені галузевим законодавством багатьох країн світу. Чи повинна Україна перейняти найкращий міжнародний досвід задля забезпечення стабільного психічного здоров’я своїх громадян та нормального функціонування гральної індустрії в цілому?

Принципи відповідальної гри завжди були присутні у нашій роботі – незалежно від того, чи були вони закріплені у законодавстві чи ні. Ми повинні бути уважними до проявів проблеми ігрової залежності, своєчасно і належно реагувати відповідним чином. У свою чергу невелика кількість операторів на ринку дозволяє регулюючому органу – Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей – максимально зосередитися на цьому питанні, а сам процес контролю робить простим і швидким.

Чого ви очікуєте найбільше від ринку, що не функціонував упродовж багатьох років? Які аспекти вже новітньої історії зроблять його кращим, аніж це було до 2009 року?

Те, що ігри «пішли» з вулиці – найбільш рушійна сила процессу якісних перетворень. Висока вартість ліцензій збільшує операційні витрати та спонукає нас працювати наполегливіше. За ці десять років з’явилися нові технолгії, нові ігри, нова техніка. Однак принципи залишилися тими ж. Ми пропонуємо захоплюючі розваги в комфортному і безпечному середовищі.

Чим вам імпонує ваша нова роль у компанії ВОЛНА 4444?

Поверненням у бізнес. Я був «відсутній» протягом тривалого часу і мені не терпиться скоріше повернутися до справ.

Які ключові переваги може забезпечити ВОЛНА 4444 компаніям, яким вона постачає гральне обладнання?

Ми використовуватимемо останні моделі і системи, що наразі доступні на ринку. В той же час наші зали будуть виступати своєрідними шоу-румами, де тестуватиметься найновіше обладнання, щоб потенційні оператори мали змогу безперешкодно ознайомитися з усією лінійкою продуктів.

Коли була заснована ВОЛНА 4444?

Усі оператори на новоствореному ринку є новими за визначенням. Ми також. Інвестори компанії – українці.

В Україні ВОЛНА 4444 одночасно оператор і дистриб’ютор. Тобто компанія планує не тільки використовувати гральне обладнання за призначенням, але й постачати його. Я правильно вас розумію?

Насправді ВОЛНА 4444 це лише оператор. Проте у нас є партнер, з яким ми тісно співпрацюємо і який займатиметься дистрибуцією. Більш детальну інформацію я зможу повідомити вам трохи згодом.

ImageHotel Bratislava, Kyiv

Що серед основних цілей компанії на наступні дванадцять-вісімнадцять місяців?

Перш за все і найголовніше – швидко почати повноцінне оперування. Спочатку ми відкриємо два зали в Києві, два в Харкові та один в Маріуполі, а потім ще близько десятка впродовж перших півтора роки. Ми працюватимемо в Києві, Харкові, Львові та Одесі, а також у багатьох менших містах, де є лише один три- або чотиризірковий готель. Це дасть нам можливість розвивати свою діяльність та обслуговувати клієнтів без поспіху.

У 2014 році ви перейшли від операційного менеджменту до постачання, переїхавши з Європи до Африки. Як ви спочатку поставилися до цих змін?

Власне, як головний виконавчий директор Eldorado Gaming International я (і вся компанія) переїхав з Європи до Африки ще у 2010 році. Ми розпочали свою діяльність в Центральноафриканській Республіці, Камеруні, Намібії та Гані.

Будучи керуючим директором Novomatic в Гані, я займався лише операціями. У нас було півдюжини залів, де розміщувалися гральні автомати та столи. Також ми спільно оперували залами гральних автоматів у Гані, Беніні та Нігерії.

Коли я приєднався до Novomatic у Гані, компанія вирішила припинити свою діяльність і зосередитися на спільному оперуванні. Згодом її було продано.

Які цілі ставилися перед вами як перед керуючим директором у Novomatic і в чому полягали ваші основні досягнення за час роботи?

Novomatic найняла мене для упорядкування та налагодження операцій, оскільки на той час вона мала проблеми з прибутком. На момент, коли я пішов, компанія вперше вийшла в плюс. Потім її продали оператору, близькому до Novomatic.

Image: Hotel European, Mariupol

Яке майбутнє ви уявляли собі на початку своєї кар’єри?

Я не займався цим, тому що ніколи не був настільки амбітною людиною, щоб планувати майбутнє. Я просто робив усе, що в моїх силах і бачив, куди це мене веде, насолоджуючись при цьому самим процесом.

Сорок років роботи в готелях і казино. Що згадується найбільше за весь цей час?

У готельному бізнесі мені особливо подобалися конференції та інші спеціальні заходи. Третій готель, в якому я працював, знаходився поруч із гостьовим будинком уряду Фінляндії та управляв ним. Він прийняв кілька високих делегацій, включаючи спільні візити лідерів США і Німеччини та їхніх команд у 1992 році. Також, готель став місцем проведення престижної Більдерберської конференції в 1994 році. Серед постояльців були відомі керівники компаній, прем'єр-міністри, президенти, члени королівських сімей. Все це забезпечувало готелю хороший і стабільний прибуток.

Атмосфера московського бутик-готелю Savoy була пречудова. Гості дуже зближалися одне з одним, зірки і селебриітіз мали багато часу для тривалих неформальних зустрічей, оскільки перебували далеко від дому в іншому часовому поясі.

Для мене було справжньою привілеєю внести свій вклад у створення Eldorado Gaming International. Згодом це стало невеличкою історією успіху. На початку були деякі проблеми, коли я перейшов на посаду генерального дириектора. Але завдяки чудовій команді регіональних менеджерів, а також найкрутішим власникам, яких ви можете собі уявити, ми побудували дуже прибутковий бізнес на досить непростому ринку.

Що ви можете розказати про проекти, над якими працювали дотепер, і про труднощі та успіхи, які вас спіткали?

Ринок держав колишнього Радянського Союзу був прибутковим. Спочатку Eldorado Gaming International працювала в Естонії, Латвії, Україні, Росії, Казахстані та Киргизії. Ми відкрили понад шістдесят гральних залів різних розмірів та форматів. Не кожен об’єкт був прибутковим, але в цілому компанія мала великий успіх. Життя та праця в цій частині світу, особливо в гральному бізнесі, вартують написання книги чи навіть двох. Це надзвичайно!

 

Впродовж десяти років я відіграв важливу роль в гральному бізнесі. Саме це я вважаю своїм найбільшим досягненням і величезним успіхом для компанії, частиною якого я став. Нам пощастило досить вдало продати свій бізнес у Києві за два роки до закриття ринку азартних ігор.

Африка була і досі залишається дуже складним регіоном. Eldorado зазнав невдачі в Центральноафриканській Республіці, але мав дуже успішний бізнес у Камеруні впродовж чотирьох років. Бізнес закрили через проблеми з азартними іграми (уявіть собі!) у орендодавця, який до того ж був власником ліцензії. Порушення договорів в Африці звичайна річ, а юридичні рішення не дуже доступні, тому ми пішли звідти без особливої боротьби.

Ми з моєю командою відкрили казино Caesars, що нині є провідним гральним закладом в Аккрі, столиці Гани. Процес будівництва був дуже, так би мовити, африканським, із затримками через суперечки з орендодавцем та змінами в будівельній компанії. Однак, в цілому, Гана є хорошою країною для ведення бізнесу. Я не можу записати успіх Caesars на власний рахунок, оскільки пішов звідти через два тижні після його відкриття, щоб приєднатися до Novomatic.

 

Мій внесок у Novomatic був обмежений часом та можливостями. У Гані переді мною стояло завдання підготовити компанію для продажу партнеру. Це не та справа, якій ви віддасте перевагу, але робота в галузі, яку очолює найосвідченіша людина в цьому бізнесі, була щонайменше корисною. У Намібії (найкращій країні світу для проживання) бюрократія стала суттєвою проблемою з першого дня. Через високий рівень безробіття серед місцевого населення, ця країна майже не дає можливостей для використання праці іноземців.

Серед усіх казино, які ви відвідали за час своєї міжнародної кар’єри, які серед ваших улюблених і чому?

Я не приймаю участі в азартних іграх. Мої улюблені місця більше пов’язані з атмосферою міст та готелів. Мені сподобалось кафе «Париж» у Монако (що досить несподівано, як на мене). Щодо казино, то, можливо, я обрав би Bellagio в Лас-Вегасі як своє улюблене.

Як ви розслабляєтесь поза робочим часом?

Я люблю подорожувати. Мені залишилося відвідати 28 країн, щоб побувати у кожній країні світу. Я повернусь до цього, коли пандемію буде подолано.

Я б грав у футбол сім днів на тиждень, якби мав де і з ким це робити. Я не дуже вправний гравець, але це мене ніколи не зупиняло. Замість гри я уважно стежу за англійською Прем'єр-лігою.

Чи сильно відрізняються казино в Африці та Європі?

Атмосфера в африканських казино сильно відрізняється від європейської. В Африці азартні ігри для багатьох клієнтів є їх основним видом дозвілля. Гравці переважно іноземці. В багатьох місцях китайська громада домінує на ринку. Це впливає на маркетинг та атмосферу казино, іноді досить суттєво.

Чи можна сказати, що успіх казино – це перш за все місце розташування, як, наприклад, у випадку з готелями?

Ні. Принаймні в країнах, в яких я працював, де гравці готові були подорожувати задля отримання кращого ігрового досвіду, тим більше, що це дозволяє залишатися непоміченим – багато гравців надають перевагу приватності. Думаю, це стосується більшості ринків. Зрештою, два найвідоміші гральні міста – Макао та Лас-Вегас –  передбачають, щоб до них приїхали.

У готельному бізнесі розташування є засобом досягнення мети. Міські готелі потребують вдалого розташування, оскільки люди залишаються в готелі, щоб відпочити після завершення своїх справ чи відвідування міста. Центральне розташування готелю може значно полегшити релізацію ваших планів в сучасних містах, що вкрай перевантажені.

Що вражає вас найбільше в роботі у сфері грального бізнесу?

Схожість у всьому світі. Потяг до азарту –  людська риса, азартні ігри є скрізь, незалежно від того, легалізовані вони чи ні. Наша галузь використовує цю пристрасть, забезпечуючи при цьому безпечне середовище для гравця. Крім того, цей бізнес служить і суспільним цілям, спрямовуючи велику частину доходів від організації азартних ігор до державної казни.

Чи передбачає ліцензія на організацію та проведення азартних ігор можливість пропонування їжі чи напоїв клієнтам, і якщо так, то чи плануєте ви скористатися своїм досвідом в готельному бізнесі та індустрії гостинності для її найкращої реалізації?

Пропонування клієнтам безкоштовної їжі чи напоїв заборонено новим законом. Гральні зали розташовуватимуться в трьох, чотирьох або п’ятизіркових готелях, що дозволить сконцентруватися на нашому основному бізнесі. Ми замовлятимемо надання цих послуг безпосередньо в готелях.

На вашу думку, які найважливіші фактори повинні враховувати виробники грального обладнання при розробці нових продуктів та бізнес-стратегій для східноєвропейських операторів?

Я думаю, що виробники грального обладнання добре знайомі з вимогами багатьох ринків. В Україні та в інших країнах Східної Європи переважна більшість гравців – чоловіки. Ця особливість знайшла своє відображення у найпопулярніших іграх на ринку. Є кілька провідних виробників із їх добре відомими наборами ігор, які мають переваги та користуються популярністю серед гравців. Ці ігри були популярними до 2009 року, і сьогодні в них грають в Інтернеті, де на них також залишається великий попит. Однак кожен ринок розвивається – і цей не виняток. Ми обов’язково побачимо, як нові виробники та нові ігри займуть свою нішу.

Ви б хотіли ще щось додати?

Я думаю, що весь ігровий світ підхопить цей новий старт в Україні. Ми почнемо в розпал COVID-19, що стане серйозним випробуванням не тільки для нас. Доведеться приділяти ще більше уваги гігієні, дезінфікувати обладнання частіше, вимагати носіння маски від усіх, починаючи з нашого персоналу. Соціальне дистанціювання – це абсолютно новий виклик, з яким нам доведеться рахуватися, зокрема встановлюючи розділювачі з оргскла між гральним обладнанням та використовуючи інші засоби захисту всередині залів.

Питання авторського права. Outsource Digital Media Limited

Casino Life Ukraine. Журнал для директорів, керівників, менеджерів та власників грального бізнесу, а також для виробників грального обладнання.